Nieuws

Standpunten over tabak – wat zeggen politieke partijen in hun verkiezingsprogramma over roken en tabak?

In maart maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek bekend dat Nederlanders in 2020 minder zijn gaan roken. In 2019 gaf 22% van de volwassenen aan weleens te roken. In 2020 is dit percentage afgenomen naar 20%. Een reden voor deze daling kan zijn dat de regels omtrent de verkoop van sigaretten strenger zijn geworden sinds 2020. Vanuit de overheid komt er steeds meer aandacht voor tabaksontmoediging. Bijna alle politieke partijen hebben in hun partijprogramma standpunten opgenomen die roken ontmoedigen. De belangrijkste standpunten worden hieronder genoemd.

• Accijnsverhoging sigaretten

Om het kopen van sigaretten te ontmoedigen gaat de prijs van tabak al jaren omhoog. In 2020 zijn pakjes van 20 sigaretten €1 in prijs verhoogd. D66, GroenLinks, SGP en DENK willen de accijnzen verder verhogen.

• Tabak alleen nog maar verkopen in tabakspeciaalzaken

Momenteel worden sigaretten verkocht in supermarkten en op tankstations. CDA, D66, SP, DENK en 50+ willen het aantal verkooppunten terugdringen. Tabak zou volgens deze partijen alleen nog maar verkocht mogen worden in tabakspeciaalzaken.

• Toevoeging verslavende stoffen & smaakmakers verbieden

Fabrikanten voegen verschillende verslavende stoffen en smaakmakers toe aan tabak. Deze stoffen maken het lekkerder en verslavender om te roken. GroenLinks, SP en ChristenUnie willen het toevoegen van deze stoffen aan tabak verbieden.

• Meer rookruimtes sluiten

Sinds 2020 is het verboden om te roken op schoolterreinen, kinderboerderijen en in speeltuinen. GroenLinks wil ook rookvrije zones creëren op terrassen. Daarnaast vinden DENK en Partij voor de Dieren dat rookruimtes op werkplekken gesloten moeten worden. Verder zijn SGP en Partij voor de Dieren voorstanders van het rookverbod in de horeca.

• Leeftijd tabak kopen verhogen naar 21 jaar

DENK is de enige partij die vindt dat de leeftijd om tabak te mogen kopen verhoogd zou moeten worden naar 21 jaar.

• Gezonde levensstijl stimuleren

Naast de eerdergenoemde regels die de verschillende partijen willen doorvoeren, benadrukken veel partijen het belang van het aanmoedigen van gezond gedrag. VVD, GoenLinks en SGP geven aan voorstander te zijn van maatregelen die een gezonde levensstijl stimuleren. Daarnaast is beleid van PvdA er op gericht om zoveel mogelijk jongeren er van te weerhouden om te beginnen met roken.

Rookvrije generatie

In het Nationaal Preventieakkoord staan afspraken vastgelegd om de gezondheid van Nederlanders te verbeteren. De aanpak van roken is hierbij een belangrijk speerpunt. Er wordt gestreefd naar een rookvrije generatie vanaf 2040. Medipro kan u helpen om te stoppen met roken, om deze rookvrije generatie te realiseren.

Wilt u stoppen?

De kans op een succesvolle stoppoging wordt aanzienlijk vergroot in combinatie met coaching. Medipro biedt zowel persoonlijke als telefonische coaching aan, eventueel in combinatie met hulpmiddelen zoals nicotinevervangers. Dit traject wordt vergoed door uw zorgverzekeraar, zonder eigen risico. Voor meer informatie of advies kunt u vrijblijvend contact met ons opnemen of direct bellen voor een afspraak.

Gepubliceerd op: 16-03-2021
Lees hier alles over de werkwijze van Medipro tijdens de coronaperiode