Stoppen Met Roken

Rookt u en wilt u een einde maken aan een hardnekkige verslaving? Stoppen met roken is het allerbeste wat u voor uw lichaam en uw gezondheid kunt doen. Roken blijkt namelijk de belangrijkste oorzaak te zijn van een aantal meest voorkomende ziekten in onze westerse samenleving zoals longziekten, kanker en hart- en vaatziekten.

De levensverwachting van niet-rokers blijkt 8 á 10 jaar langer te zijn dan die van rokers en wat nog belangrijker is: het aantal levensjaren in goede gezondheid is wel 15 jaar méér. Dat betekent dat niet-rokers niet alleen langer leven, maar ook langer genieten van een leven zonder kwalen. Natuurlijk is het niet zo dat stoppen met roken ervoor zorgt dat u nooit meer ziek wordt. Dat kunnen we helaas niet beloven. Maar het betekent wel dat de kans dat u last krijgt van de genoemde kwalen fors kleiner wordt.

 

Voordelen van stoppen met roken

Als u stopt met roken, ondervindt u snel een aantal voordelen:

  • U krijgt meer lucht
  • Uw conditie neemt toe, traplopen wordt gemakkelijker
  • Schonere vingers en tanden
  • U ruikt frisser en heeft een frissere smaak in de mond
  • U ziet er beter en fitter uit. Uw huid herstelt zich en u krijgt meer kleur
  • Het eten smaakt lekkerder en uw reuk verbetert
  • De kans op een hartinfarct wordt met 50% verminderd
  • Rokershoest neemt af na enige tijd
  • U hoeft niet meer bang te zijn dat u de sigaretten vergeten bent

Daarnaast merkt u ook al snel de voordelen van stoppen met roken in uw portemonnee. Iemand die een pakje sigaretten per dag rookt, bespaart al gauw zo’n € 180,- per maand, ofwel ruim € 2000,- per jaar!

Waarom stoppen met roken zo moeilijk is

Als roken zo veel nadelen heeft en stoppen zo veel voordelen, waarom gaan dan toch veel mensen door met roken? De reden is dat rokers in de loop van hun leven geleidelijk verslaafd zijn geraakt. De verslaving werkt op twee manieren: lichamelijk en geestelijk.

Lichamelijke verslaving

Nicotine is de verslavende stof in tabak. Na het inhaleren bereikt de nicotine in slechts 7 seconden de hersenen, waar het een kortdurend genotseffect produceert. Als iemand vaker rookt, raakt zijn lichaam gewend aan de nicotine. Daarom heeft een beginnend roker er steeds meer van nodig om hetzelfde effect te bereiken, tot het punt waar de nicotinebehoefte zich stabiliseert, voor de meeste mensen is dat ergens tussen de 15 en de 20 sigaretten.

Na verloop van tijd is het lichaam zo gewend geraakt aan de regelmatige toediening van nicotine, dat er ontwenningsverschijnselen optreden als de nicotinetoevoer stopt. De roker ervaart dan een onaangenaam gevoel. Door te roken verdwijnt het onaangename gevoel weer.

Als u stopt met roken, ontstaan soms heftige ontwenningsverschijnselen, zoals prikkelbaarheid, nervositeit, slapeloosheid, transpiratie, concentratieproblemen of soms een depressieve stemming. En bijna altijd is er een hevige hunkering naar een sigaret. Veel rokers ervaren deze hunkering als een onweerstaanbare drang om er weer een op te steken. Zo houdt de verslavingscyclus zichzelf in stand.

Er bestaat maar één manier om definitief van de lichamelijke verslaving af te komen en dat is: ‘niet roken’! Men moet dat dan echter lang genoeg volhouden om de behoefte aan nicotine te laten verdwijnen. Dit proces duurt 1 à 2 weken. Daarna is stoppen nog steeds moeilijk, maar dat heeft te maken met de geestelijke verslaving.

Geestelijke verslaving

Roken is aangeleerd gedrag! Naast een lichamelijke verslaving is roken ook een aangeleerde gewoonte. U heeft in veel situaties gerookt en roken was daardoor een vast onderdeel van veel momenten in het dagelijks leven. Bijvoorbeeld ʻs ochtends na het opstaan, na het eten, bij een spannend gesprek, et cetera. Typisch van die momenten waarbij u bijna zonder nadenken een sigaret opstak.

Bij elke herhaling werd uw aangeleerde gedrag bevestigd en eigen gemaakt. Net als typen, tennissen of autorijden is roken bij uitstek gedrag dat door herhaling een automatisme is geworden. Het is dan ook goed te beseffen dat u als ex-roker op ʻuw rookmomentenʼ de neiging zult hebben een sigaret te pakken. Dit wordt de geestelijke afhankelijkheid van roken genoemd.

Sommige rokers zullen het roken in veel situaties gaan missen, anderen slechts af en toe: dit verschilt sterk van persoon tot persoon. Het is daarom goed om te weten dat het rook-automatisme afneemt naarmate u langer niet rookt. Veel ex-rokers spreken in dit geval over het omzetten van de knop. Zet uw gedachten op een ander spoor door op dat moment afleiding te zoeken, waardoor het roken uit uw gedachten verdwijnt.

Het roken minderen of helemaal stoppen?

Sommige rokers proberen in plaats van te stoppen het roken te minderen. Ze proberen dan bijvoorbeeld maar 2 of 3 sigaretten per dag te roken. Soms lukt dat ook een tijdje, maar meestal wordt het vanzelf weer meer. En in een stressvolle periode is men dan weer snel terug bij af! Een roker die weinig rookt is bovendien toch vaak heel veel in zijn hoofd bezig met roken: “Wat goed van mij dat ik de hele ochtend al niet gerookt heb! Vanavond na het eten mag ik er weer eentje!”

Daarom is ‘een beetje stoppen’ geen goede strategie. U blijft uw lichaam iedere dag voorzien van een beetje nicotine. Daardoor blijft de behoefte bestaan. Bedenk dat u – als u stopt – de rest van uw leven maar één sigaret niet hoeft te roken! Dat is heel wat makkelijker dan de gehele dag op vele momenten de drang om te roken te overwinnen!

Stoppen met roken is een keuze

Niemand kan u verplichten of dwingen te stoppen, ook uw partner of uw arts niet. Doet u voor uzelf eens het volgende testje: probeer NIET aan een sigaret te denken. En wat ziet u voor u? Wanneer u ergens niet aan mag denken (of iets niet mag), zoals bijvoorbeeld roken, dan denkt u er juist wel aan. U ziet dan opeens overal mensen roken.

ʻMoetenʼ is dwang en wanneer u uzelf dwingt om te stoppen met roken, dan doet u dat tegen uw zin. Dit heeft tot gevolg dat u er chagrijnig of zelfs depressief van kunt worden. Deze gemoedstoestand kan zich zelfs uiten in huilbuien.

Ga er niet vanuit dat u moet stoppen. Maak uzelf niets wijs! Hopelijk heeft u zelf de keuze gemaakt om verder te gaan als niet-roker. Een echte keuze maken geeft een veel positiever gevoel en is beter vol te houden dan wanneer u het stoppen ervaart als dwang.

Meer kans om succesvol te stoppen met goede begeleiding

Mensen die gewoon stoppen met roken zonder begeleiding of hulpmiddelen, hebben doorgaans een kans van rond de 3 procent dat hun stoppoging lukt. Het gebruik van hulpmiddelen als nicotinepleisters verhoogt de kans op succes al flink, maar de beste kans geeft de combinatie van professionele hulp bij stoppen met roken en het gebruik van hulpmiddelen.

Bij Medipro kunt u op twee manieren stoppen: met een persoonlijke coach bij u in de buurt of met hulp van telefonische coaching. Welke vorm u ook kiest, bij Medipro wordt uw begeleiding altijd gedegen aangepakt.

Sommige mensen aarzelen om nicotinevervangers te gebruiken omdat ze vinden dat ze dan nog steeds verslaafd blijven aan nicotine. Op zich hebben ze daar gelijk in, maar het is ook zo dat afbouwen van de nicotinevervangers na 10 of 12 weken niet zo heel moeilijk is. Ondertussen heeft men wel kunnen leren om van de sigaret af te blijven zonder al te veel ontwenningsverschijnselen.

Vergoeding stoppen met roken coaching

Stoppen met roken coaching wordt vergoed vanuit het basispakket van uw zorgverzekering. In principe komt elke roker die wil stoppen eenmaal per jaar in aanmerking voor vergoeding van een stoppen met rokenbegeleiding. U mag het natuurlijk vaker proberen, maar dan moet u dat zelf betalen. Sinds 2019 betaalt u bij de meeste zorgverzekeraars geen eigen risico meer. Dat is goed nieuws voor iedereen die wil stoppen. Meer over vergoeding van stoppen met roken.

Overweegt u om te stoppen met roken? Wij vertellen u graag meer over stoppen met roken coaching en het eventuele gebruik van hulpmiddelen. Neem contact op voor vrijblijvend advies of bel direct naar 088-7867799.