Nieuws
roken en slaapproblemen

Rookt u en heeft u problemen met slapen? Uitleg & Tips

Roken is niet alleen slecht voor uw huid, uw longen en uw portemonnee, maar ook voor uw slaap. Al voelt een sigaret in eerste instantie goed voor uw ontspanning, toch is roken alles behalve bevorderend voor een goede nachtrust. Uit onderzoek blijkt dat rokers in het algemeen slechter en minder lang slapen dan niet-rokers. Hoe komt dat en wat kunt u doen om weer van een goede nachtrust te kunnen genieten?

Effect van roken op slaap

Het voelt alsof roken een ontspannende werking heeft, maar eigenlijk heeft het juist een stimulerende werking op het lichaam. U kunt roken ervaren als ontspannend omdat het tijdelijk de ontwenningsverschijnselen wegneemt die door de behoefte aan nicotine worden veroorzaakt. Maar tegelijk zorgt roken ook voor onder andere een verhoogde hartslag en een stijging van de bloeddruk. Vergelijk het met een kop koffie net voor u gaat slapen: ook dit zorgt voor een verhoging van hartslag en bloeddruk. Uw energieniveau stijgt waardoor u niet goed kunt slapen. Nicotine verhoogt het energieniveau op een vergelijkbare manier en belemmert dus uw slaap.

Daarnaast kunt u gedurende de nacht last hebben van ontwenningsverschijnselen omdat u ’s nachts niet de hoeveelheid nicotine binnenkrijgt die u gewend bent. Als u gaat slapen, ‘slaapt’ uw rookverslaving niet mee: de behoefte aan nicotine blijft onbewust bestaan. De behoefte aan nicotine kan zorgen voor onrust en hunkering naar een sigaret, waardoor u gedurende de nacht wakker kunt worden en moeilijk kunt doorslapen.

Bovendien hebben rokers ook vaker last van andere klachten die kunnen zorgen voor verminderde slaapkwaliteit of vermoeidheid. Denk hierbij aan vermoeidheid overdag, moeilijk wakker worden, nachtmerries, snurken en slaapapneu. Roken lijkt in eerste instantie dus ontspannend, maar niets is minder waar als gekeken wordt naar de effecten van roken op slaap.

Tips om beter te slapen

Als u slecht slaapt, zijn er verschillende aandachtspunten waar u rekening mee kunt houden voor het slapen gaan. Wij geven u 7 tips:

  • Zoek ontspanning voordat u gaat slapen, luister bijvoorbeeld muziek of lees een boek.
  • Kijk indien mogelijk ’s avonds niet meer naar het scherm van uw telefoon, laptop of andere apparaten. Het licht activeert de hersenen en bemoeilijkt vervolgens het in slaap vallen.
  • Drink ’s avonds geen koffie. De cafeïne van koffie heeft namelijk een stimulerend effect waardoor u slechter slaapt. Cafeïnevrije koffie kan dus wel!
  • Drink ook geen alcohol voordat u gaat slapen. U valt na een alcoholisch drankje misschien sneller in slaap, maar de kwaliteit van uw slaap gaat achteruit. U slaapt minder diep en onrustiger, waardoor u minder uitgerust wakker wordt.
  • Zorg voor een fijne slaapomgeving. Denk hierbij aan een juiste temperatuur, goede ventilatie en een goed matras.
  • Zorg voor een vast slaapritme. Als u op vaste tijden gaat slapen helpt dit om makkelijker in te slapen en makkelijker op te staan. Het vergt wel wat doorzettingsvermogen: een slaapritme werkt pas als u dat gedurende langere tijd volhoudt, zodat het een gewoonte wordt en uw lichaam weet waar het aan toe is.
  • Probeer niet te piekeren over het feit dat u slecht kunt slapen. Indien het u lukt om gedachtes over slapeloosheid los te laten, kunt u makkelijker in slaap vallen. Als u steeds blijft denken ‘Ik kan toch niet slapen’, werkt dit juist averechts.

Stoppen met roken om weer beter te kunnen slapen: helpt dit?

Door te stoppen met roken kunt u de kwaliteit van uw slaap weer verbeteren. Dit werkt echter niet direct: in het begin kunt u juist meer moeite hebben met slapen. Slecht slapen is namelijk één van de ontwenningsverschijnselen waar u last van kunt hebben tijdens het stoppen met roken. Daarnaast kunt u tijdens het stoppen ook tijdelijk slaapproblemen hebben als gevolg van bijwerkingen van nicotinevervangers of stoppen-met-rokenmedicijnen. Na de periode van stoppen krijgt u weer meer energie: u slaapt niet alleen beter, maar ook overdag heeft u meer energie!

Wilt u graag stoppen met roken en kunt u hier hulp bij gebruiken? Medipro biedt persoonlijke en telefonische coaching. Neem voor meer informatie of vrijblijvend advies contact met ons op of bel direct naar 088-7867799.

Gepubliceerd op: 13-03-2020
Delen: