Nieuws
Stoppen met Roken Valkuilen. Tips voor Carnaval

Carnaval – voorkom dat u weer die sigaret opsteekt

Over een paar dagen barst het carnavalsfeest los in het zuiden van Nederland. Een leuke tijd, als u van carnaval houdt. Maar ook een moeilijke tijd voor veel ex-rokers. Hoe voorkomt u dat u voor de bijl gaat en toch weer die sigaret opsteekt? Met deze praktische tips kunt u zich voorbereiden op carnaval en genieten. Alaaf!

Een gewaarschuwd mens telt voor twee


We zullen er geen doekjes om winden, als ex-roker zult u altijd ontvankelijker voor het roken blijven dan iemand die nooit heeft gerookt. Iedereen heeft zijn eigen valkuilen, die situaties waarin het gevaar om terug te vallen het grootst is. Bedenk welke valkuilen voor u het zwaarste wegen en wapen u hiertegen.

Stoppen met Roken valkuilen

Met carnaval liggen er veel valkuilen op de loer. Wees hier alert op. Hieronder volgen een aantal voorbeelden van valkuilen:

Glas bier en sogaretten de valkuilen bij stoppen met roken
  • Alcohol

Alcohol en roken gaan bij een roker vaak hand in hand. Het gebruik van alcohol kan de zin in roken oproepen. De verdovende werking van alcohol neemt remmingen weg, waardoor u sneller weer naar die sigaret grijpt.

  • Uitgesproken positieve stemming

Situaties met uitgesproken positieve gevoelens vormen ook een risico, zij het in geringere mate dan situaties met negatieve stemmingen. U kunt denken aan het slagen voor een examen, de opluchting na een gunstige uitslag van een medisch onderzoek of een uitgelaten stemming op een feest zoals carnaval.

  • Sociale situaties

Een gezellig gesprek, verjaardagen, feestjes, uit eten gaan, cafébezoek enzovoort. Het kan zijn dat u zich met een sigaret in dit soort situaties wat prettiger voelt. Wie kent de termen gezelligheidsroker en gelegenheidsroker niet? Een paar peukjes in het weekend, bij een wijntje of een feestje. Probeer u hier als ex-roker niet mee in te laten. Voor u het weet bent u weer verslaafd en koopt u een eigen pakje sigaretten.

  • Negatieve stemmingen (spanningen)

Alhoewel carnaval een feest van veel gekkigheid en uitbundigheid is, kan het soms ook omslaan naar een negatieve stemming. Een slok te veel op, kan eindigen in een ruzie of woordenwisseling. Roken en spanningen gaan veelal samen. Als ex-roker kunt u sterk de behoefte krijgen aan een sigaret, omdat u als roker altijd gewend bent geweest in dit soort situaties te roken.

Omgaan met valkuilen

Helaas is er niet voor elke situatie een kant-en-klare oplossing te geven. De één lost een situatie nu eenmaal anders op dan de ander. Het is vooral aan uzelf om voor uw valkuilen oplossingen te bedenken. Die passen dan ook echt bij u en werken daardoor het best. We kunnen u wél een aantal tips en adviezen geven:

  • Wees alert

Als u zich goed bewust bent van de voor u riskante situaties, bent u alert als deze zich voordoen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee! Het is belangrijk om geen rookwaar meer op zak te hebben, zodat u niet gedachteloos een sigaret opsteekt.

Blijf positief denken als u echt wilt stoppen met roken
  • Denk positief

Als u in een situatie toch zin krijgt in roken, is het belangrijk wat u denkt. Denk positief: ‘ik ben sterk en wil gezond leven’, ‘mijn gezondheid is belangrijk en ik wil een goed voorbeeld voor mijn kinderen en omgeving zijn’. Bedenk dat u zich als niet-roker beter voelt. Uw positieve gedachten zullen u positief beïnvloeden!

  • Beloon uzelf

Beloningen geven iets extra positiefs aan het niet-roken, ze maken het niet-roken leuker en minder ernstig. U kunt uzelf iets leuks geven, zoals nieuwe kleding, een boek of lekkere parfum. U kunt natuurlijk ook iets leuks gaan doen: uit eten, naar het theater, een weekendje weg, sauna bezoek, massage et cetera. Zorg dat u uw beloning op korte termijn plant. Een andere manier van belonen is natuurlijk uzelf regelmatig een compliment te geven omdat u niet meer rookt. U heeft immers alle reden om heel trots te zijn!

  • Wees sterk

Accepteer de genomen beslissing: ‘Ik heb last van oude gewoontes, maar mijn besluit staat vast!’, ‘Ik weet waarvoor ik het doe, ik ben sterk!’

  • Schakel de omgeving in

De meeste mensen hebben er baat bij om hun omgeving op de hoogte te stellen van het feit dat ze gestopt zijn. Als uw directe omgeving op de hoogte is, kan dat de volgende voordelen hebben:

  • Anderen snappen beter dat u het af en toe moeilijk kunt hebben.

  • Ze zijn bereid u te ondersteunen met een gesprekje of door iets voor u te doen, bijvoorbeeld even samen een ommetje maken.

  • Rokers in uw omgeving kunnen ervoor zorgen om niet in uw nabijheid te roken.

  • Ga niet in rookruimtes staan

Met carnaval wordt er veel gerookt, maar doorgaans is dit buiten of in speciale rookruimtes. Zorg dat u niet meegaat naar deze plekken maar blijf binnen. Ga hossen, loop mee in de polonaise, zorg dat u afleiding heeft en niet in de verleiding komt.

  • Neem iets mee om op te kauwen

Veel ex-rokers hebben nog steeds behoefte om iets in hun mond te hebben. Neem een stuk zoekhout mee en kauw erop zolang u dat prettig vindt. Ook werkt kauwgom doorgaans goed.

  • Techniek van de golf

Als u ontzettende zin in een sigaret krijgt, kunt u de techniek van de ‘golf’ toepassen. Stel u voor dat de zin in een sigaret iets is als een golf in de branding die over u heen slaat. De golf
komt en verdwijnt weer. Zo is het ook met de zin in roken. Meestal duurt het een paar minuten en dan is het voorbij.

Niet roken is ook niet parttime roken

Het ‘niet roken’ wil niet zeggen dat het totaal uit uw geheugen verbannen is. U houdt nog altijd een soort (positieve) herinnering aan hoe het was om te roken. Besef dat u de eerste tijd een ‘stopper’ blijft en dat dit verschilt van iemand die nooit gerookt heeft.

Een stopper die toch weer had gerookt, gaf daarvoor de volgende verklaring: ‘Ik verlang nu niet naar een sigaret, ik ben niet meer verslaafd, dus kan ik er wel eentje opsteken.’ Sommige ex-rokers proberen zichzelf uit te testen, om te tonen dat zij best één sigaret kunnen roken en daarna niet meer. Of om te ervaren dat roken nu werkelijk vies is. Of om hun nieuwsgierigheid te bevredigen. Maar een ex-roker zal na het opsteken van een sigaret snel terugvallen in de oude rookgewoonte. Het spreekt voor zich dat de beste strategie om het stoppen vol te houden is, dat u in het geheel niet meer rookt.

Er zijn ook stoppers die na enige tijd van mening zijn dat ze niet meer verslaafd zijn en dat ze het zich daarom kunnen permitteren om slechts af en toe te roken. Vrijwel elke stopper onderkent echter het risico op totale terugval bij het incidenteel opsteken van een sigaret. Bedenk dat u als stopper de rest van uw leven maar één sigaret niet hoeft te roken, terwijl als u weinig probeert te roken u voortdurend bezig bent met sigaretten niet roken!

Tot slot

Wij hopen u dat u met deze tips een rookvrije carnaval gaat beleven en dat u lekker geniet. Belangrijk is dat u gemotiveerd blijft; door te letten op de voordelen van het niet-roken en vooral door trots te zijn op uzelf! Gebruik uw motivatie om ook in lastige situaties zoals carnaval van een sigaret af te blijven. U zult merken dat het steeds minder moeite zal kosten en dat moment komt zeker. Voor de één direct en voor de ander wat later, want een aangeboren behoefte aan roken heeft niemand!

Heeft u vragen over Hulp bij Stoppen met Roken of wilt u meer weten over Medipro? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of bel ons op 088 – 7867799.

Gepubliceerd op: 18-02-2020
Delen: