Nieuws
Goed voornemen - stoppen met roken

Waarom hebben we ieder jaar weer dezelfde goede voornemens?

Het is alweer bijna 2020. Een nieuw jaar met nieuwe kansen én weer veel goede voornemens om 2020 te beginnen met een frisse start. Veel mensen hebben weer precies dezelfde voornemens als vorig jaar, en het jaar daarvoor… Goede voornemens bedenken doen we bijna allemaal, maar volhouden is lastig. Zo ook bij stoppen met roken. Waarom is het zo lastig om aan de voornemens vast te houden?

Een gewoonte leer je niet zomaar af

Bij goede voornemens gaat het vaak om dagelijkse gewoontes waar mensen iets aan willen veranderen. Bij een gewoonte handelen mensen op een vertrouwde manier, vaak zonder erbij na te denken. En dit is eigenlijk heel erg handig: stelt u zich eens voor dat u iedere dag weer opnieuw na moest denken over automatische handelingen als autorijden of fietsen.

Als het gedrag eigenlijk niet gewenst is en de handelingen zó in uw systeem zitten, kan het veel tijd en moeite kosten hier iets aan te veranderen. Dit geldt ook voor stoppen met roken, wat in 2020 opnieuw een populair goed voornemen is. Andere goede voornemens zijn meer sporten, minder eten, gezonder eten en minder geld uitgeven. Ook deze zijn vaak moeilijk te veranderen omdat het huidige gedrag een gewoonte is.

Een goede voorbereiding is van belang

Een goed voornemen is vaak niet meer dan een impulsief idee. Meestal is er geen sprake van voorbereiding met een duidelijk plan van aanpak: het idee is simpelweg om iets te veranderen. Het is in dat geval lastiger om het voornemen vol te houden dan met een goede voorbereiding waarbij u al bedacht heeft waar u tegenaan kunt lopen en hoe u hiermee om kunt gaan. Als het voornemen dan wél volgens plan loopt, wees dan ook trots op alle stappen en wat u al bereikt heeft. U bent er misschien nog niet, maar u bent wel goed op weg!

De verleiding blijft

Het jaar is wel nieuw, maar verder is alles nog hetzelfde: chocola is nog steeds even lekker, een film kijken kost minder energie dan de sportschool en een sigaretje geeft nog steeds hetzelfde gevoel. Deze gewoontes kunnen allemaal direct voordelen opleveren, terwijl de voordelen van een nieuwe gewoonte pas later merkbaar zijn. Na één gebakje minder bent u nog niet afgevallen en na één sigaret overslaan zijn alle schadelijke stoffen nog niet uit het lichaam. Het is dus belangrijk om vol te houden en niet te kijken naar wat u nu moet laten, maar wat het in de toekomst allemaal oplevert!

Niet alles kan tegelijk

Voornemens zijn snel bedacht, maar de uitvoering vereist tijd en moeite. Het is makkelijk om meerdere punten te bedenken, maar bedenk wel dat hoe meer voornemens u hebt, hoe meer u moet gaan multitasken. Het gevaar hiervan is dat u alles half doet en het dan allemaal nog steeds (net) niet lukt. Dit kan frustratie opleveren. Daarom kunt u beter kiezen voor één of enkele voornemens waar u echt iets aan wilt veranderen en hier een concreet plan voor maken. Goede voornemens kunnen wel succesvol zijn, maar het is dan wel van belang er goed over na te denken wat uw plan hierbij is.

Wilt u in 2020 graag uw prioriteit leggen bij stoppen met roken?

Indien u in 2020 écht wilt gaan afrekenen met uw rookverslaving, wil Medipro u hierbij graag ondersteunen. Medipro biedt persoonlijke en telefonische begeleiding bij het stoppen met roken. Indien u graag meer informatie wilt over de coachingstrajecten van Medipro kunt u vrijblijvend contact met ons opnemen of direct bellen naar 088-7867799.

Gepubliceerd op: 19-12-2019
Delen: