Nieuws
feiten roken

Feiten en fabels rondom (stoppen met) roken

Er wordt veel gezegd over roken en de gevolgen ervan. Dat roken ongezond is, dat is bekend. Toch gaan er heel wat fabels rond. Wat is nu waar, en wat is onwaar? Wij zetten enkele feiten en fabels voor u op een rij.

“Stoppen met roken heeft geen zin meer, ik rook al zo lang”

Fabel

Al snel na het stoppen met roken treden er gezondheidsvoordelen op, ook als u al lang rookt. Uit recent onderzoek blijkt zelfs dat gezonde longcellen schade aan ongezonde longcellen kunnen herstellen. Ook al kan niet alle schade ongedaan gemaakt worden, het stoppen levert altijd gezondheidswinst en een betere kwaliteit van leven. Enkele voordelen van stoppen op korte termijn:

  • Na 20 minuten dalen hartslag en bloeddruk
  • Na 12 uur is het niveau van koolstofmonoxide in het bloed weer normaal
  • Tussen de 2 en 12 weken verbetert de bloedcirculatie. U heeft meer energie en een betere conditie
  • Na 1 jaar is het verhoogde risico op een hartaanval gehalveerd

Hoe langer u gestopt bent, des te meer voordelen het stoppen biedt.

“Stoppen met roken zorgt voor gewichtstoename”

Feit

Als u stopt met roken, bestaat er inderdaad een gerede kans dat u iets aankomt. Uw stofwisseling vertraagt waardoor u zo’n 2 tot 3 kilo kunt aankomen. Dit is slechts een beperkte toename. Toch komen sommige stoppers veel meer aan, omdat zij door het stoppen meer gaan eten. Dit kan zowel omdat de handeling van het roken wordt vervangen door de handeling van eten. Maar ook verbetert het reuk- en smaakvermogen na het stoppen, waardoor het aantrekkelijker wordt om meer en lekker te eten. Gelukkig is dit te voorkomen door goed te letten op uw eetgewoonten en door voldoende te bewegen, waardoor de gewichtstoename zeer beperkt kan blijven.
Lees meer over stoppen met roken en gewichtstoename

“Een paar sigaretten kan geen kwaad”

Fabel

Er bestaat geen veilige hoeveelheid sigaretten. Iedere sigaret bevat schadelijke stoffen en is daarmee schadelijk voor uw gezondheid. Méér roken is uiteraard wel slechter dan een klein beetje, maar ook een paar sigaretten verhogen de kans op rook-gerelateerde ziektes. Als u gestopt bent, kan het roken van één of enkele sigaretten bovendien snel zorgen voor een volledige terugval. De verslaving wordt door het roken weer ‘wakker’ omdat de receptoren voor nicotine geactiveerd worden, waardoor de verslaving snel weer op het oude niveau kan zijn.

“Door roken krijgt u meer rimpels”

Feit

Iedereen krijgt rimpels, maar het proces waardoor rimpels ontstaan wordt door roken versneld. Roken zorgt ervoor dat collageen en elastine worden afgebroken. Dit veroorzaakt rimpels. Naast rimpels kan uw huid door het roken ook een grijze teint krijgen, wat een jonge en gezonde uitstraling ook niet ten goede komt.
Lees meer over stoppen met roken voor uw uiterlijk

“Als ik buiten rook, is dit niet schadelijk voor anderen”

Fabel

Buiten roken is minder schadelijk voor anderen dan binnen roken, maar ook dit levert risico’s op voor uw omgeving. De schadelijke stoffen van het roken neemt u via huid, haar en kleding mee naar binnen. Zo kunnen deze stoffen op bijvoorbeeld meubels en vloer terechtkomen. Anderen kunnen deze stoffen weer inademen. Vooral voor kinderen en huisdieren levert deze zogenoemde derdehands rook risico’s op, omdat ze vaak dicht bij de grond zijn en spullen in de mond kunnen stoppen.
Lees meer over meeroken

“Roken helpt me te ontspannen”

Fabel

Rokers hebben vaak het gevoel dat roken stress wegneemt, waardoor het roken helpt met ontspannen. Maar hoewel roken kan voelen als de oplossing voor stress, is het roken eigenlijk de veroorzaker van veel stress bij rokers. Steeds als de nicotine uit het lichaam verdwijnt, ontstaat een gespannen en gestresst gevoel, tot er weer gerookt wordt. De roker komt dan ogenschijnlijk tot rust maar het enige wat er gebeurt, is dat er kalmte optreedt door het opheffen van de ontwenningsverschijnselen. Het gespannen gevoel wat ontstaat is dus eigenlijk steeds opnieuw een reactie van het lichaam op de behoefte aan nicotine.
Lees meer over spanning bij roken en stoppen met roken

“Roken kan ik beter afbouwen dan in één keer stoppen”

Fabel

In de meeste gevallen is het niet verstandig om het roken langzaam af te bouwen. De verslaving aan nicotine en de handeling van het roken blijven tijdens het afbouwen namelijk in stand. De kans op terugval is daardoor heel groot. In sommige gevallen kan minderen echter wel een goede tussenstap zijn, bijvoorbeeld als u een zware roker bent. Zo kunt u oefenen met de zelfcontrole die nodig is om te stoppen.
Lees meer over het wel of niet afbouwen van roken

“Gevolgen van roken zijn pas merkbaar op latere leeftijd”

Fabel

Hoewel de meest ernstige gevolgen van roken zich vaak pas op latere leeftijd uiten, heeft roken ook op korte termijn al gevolgen. Zo wordt onder andere uw conditie slechter, hoest u vaker en worden tanden en vingernagels geel. Hoe langer u rookt, hoe meer en erger de gevolgen merkbaar worden. Hoe eerder u stopt, hoe meer schade er voorkomen kan worden.

“Het roken van e-sigaretten kan geen kwaad”

Fabel

E-sigaretten werden eerst gezien als de ‘veilige’ variant van sigaretten, maar er werd steeds meer duidelijk dat het toch schadelijker lijkt dan gedacht. Zo zijn er steeds meer aanwijzingen dat de e-sigaret slecht is voor longen en hart en vaten. Over de exacte gevolgen is nog niet zoveel bekend, omdat het product relatief nieuw is waardoor onderzoek op lange termijn nog onmogelijk is.
Lees meer over wat bekend is over de e-sigaret

“Een sigaret bevat aceton en terpentine”

Feit

Het lijkt bijna onwerkelijk, maar er zitten veel schadelijke stoffen in tabak. Aceton is een oplosmiddel dat voorkomt in o.a. nagellakremover. Terpentine is een natuurlijk product, maar is heel giftig. Er zijn nog veel meer schadelijke stoffen in sigaretten, ook stoffen die er bewust aan toegevoegd worden met de bedoeling om sigaretten verslavender te maken, bijvoorbeeld ammoniak.

“Als ik nicotinepleisters plak, blijf ik verslaafd”

Feit

Deze gedachte is deels waar. De lichamelijke verslaving blijft namelijk in stand, aangezien u nog steeds nicotine binnenkrijgt. Maar de gewoonteaspecten van het roken, ofwel de geestelijke verslaving, kunt u tijdens het gebruik van nicotinevervangers gemakkelijker afleren. Als u gewend bent aan het niet-roken, kunnen de nicotinevervangers zoals pleisters worden afgebouwd. Het blijkt dat dit makkelijker is dan zonder het gebruik van dergelijke hulpmiddelen. Het helpt dus wel degelijk bij het stoppen!

“Stoppen met roken hulp kost veel geld”

Fabel

Roken is duur, maar stoppen met roken hoeft niet duur te zijn! Erkende stoppen-met-rokenbegeleiding zoals coaching bij Medipro wordt door vrijwel alle zorgverzekeraars vergoed zonder eigen risico. Dit geldt ook voor hulpmiddelen zoals nicotinevervangers die als onderdeel van het begeleidingstraject gebruikt worden. Bovendien kunt u heel veel besparen door alle kosten die u niet meer uitgeeft aan sigaretten.

Wilt u graag stoppen met roken? Voor meer informatie of advies over stoppen met roken kunt u altijd vrijblijvend contact met ons opnemen of bel direct naar 088-7867799.

Gepubliceerd op: 14-10-2020
Delen:
Lees hier alles over de werkwijze van Medipro tijdens de coronaperiode